עורך דין תאונות עבודה – המדריך המלא לשנת 2023

שיתוף:
עורך דין תאונות עבודה | עו''ד דנית ברקול

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-303-5053
או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

כשחווים תאונת עבודה, אין ספק שלא מדובר במקרה נעים. בין אם הפגיעה שקרתה הייתה קשה או קלה, הרי שהיא הותירה אתכם במצב אחר מזה שהייתם לפני כן. נפגעים רבים נזקקים כבר בשלב הזה לסיוע מעורכי דין בתחום תאונות עבודה, ובד בבד מגלים שהגורמים לא תמיד ממהרים לתת פיצוי. הסיבה היא שכדי לקבל את הפיצוי, אנו נדרשים להוכיח מספר דברים שקשורים לפגיעה שלנו, ועל ידי כך יחושב הסכום שמגיע לנו בפסיקה – אם בכלל.

תאונת עבודה על פי חוק ביטוח לאומי

בקרב רבים, נפוצה ההנחה כי "תאונת עבודה" מתייחסת רק לאירועים המתרחשים במהלך עבודת כפיים או למחלות הנובעות מעבודה בסביבה מסוכנת – למשל, פועל בניין נופל מפיגום או מישהו שמפתח מחלה נשימתית עקב תנאים מזיקים. אמונה זו, עם זאת, אינה נכונה לחלוטין.

בפועל, חוק הביטוח הלאומי נוקט בראייה רחבה יותר. הוא רואה בכל נזק גופני או נפשי הנובע במישרין או בעקיפין מעבודתו של אדם כ"תאונת עבודה". זה כולל תקריות המתרחשות לא רק בזמן העבודה, אלא גם אלה המתרחשות במהלך הנסיעה לעבודה וממנה.

תביעת פיצויים לאחר תאונת עבודה

בדומה לאופן שבו נפגעי תאונות דרכים מוגנים בחוק, גם אנשים הסובלים מתאונות עבודה זוכים להגנה דומה. החוק הקים מערכת לחישוב פיצויים, במטרה לסייע לנפגע לחזור לעבודה בהקדם האפשרי.

עם זאת, חשוב להבין כי אנשים רבים אינם מודעים לזכותם לתבוע פיצויים. הם עלולים לחשוב בטעות שהם צריכים לתבוע מהמעסיק שלהם או מחברת הביטוח שלהם רק אם יש להם ביטוח תאונות אישיות. מדובר בטעות נפוצה, אך למעשה כל נפגע תאונת עבודה זכאי על פי חוק לתבוע פיצויים מהביטוח הלאומי, על פי החוק.

תביעת פיצויים לאחר תאונת עבודה

בדומה לאופן שבו נפגעי תאונות דרכים מוגנים בחוק, גם אנשים הסובלים מתאונות עבודה זוכים להגנה דומה. החוק הקים מערכת לחישוב פיצויים, במטרה לסייע לנפגע לחזור לעבודה בהקדם האפשרי.

עם זאת, חשוב להבין כי אנשים רבים אינם מודעים לזכותם לתבוע פיצויים. הם עלולים לחשוב בטעות שהם צריכים לתבוע מהמעסיק שלהם או מחברת הביטוח שלהם רק אם יש להם ביטוח תאונות אישיות. מדובר בטעות נפוצה, אך למעשה כל נפגע תאונת עבודה זכאי על פי חוק לתבוע פיצויים מהביטוח הלאומי, על פי החוק.

ייצוג על ידי עורכי דין לנפגעי תאונת עבודה ואובדן כושר עבודה – עורכת דין דנית ברקול

לאחר תאונת עבודה, סיוע משפטי מיידי הוא קריטי. משרד עורכי הדין המיוצג על ידי עו"ד דנית ברקול מתמקד בתיקים של תאונות עבודה בדרגות חומרה שונות. אלה כוללים פציעות חמורות וקטיעות גפיים עקב רשלנות המעסיק, נפילות מסולמות או פלטפורמות מוגבהות, פציעות עיניים ומקרים שבהם עובד איבד את כושר העבודה שלו מהרמת חפצים כבדים.

עברת תאונת עבודה? יש לזכור כי המתנה ממושכת עשויה לפגוע בסיכויים שלך לקבל את התוצאה הרצויה!

התייעצות מיידית עם עורך דין המתמחה בתאונות עבודה עשויה לעזור בקביעת דרך הפעולה הנכונה למצבך, וככל שהפעולה תהיה מהירה יותר – כך ייטב לך. גם אם הינך עצמאי/ת וחווית תאונת עבודה, קיימת זכאות עבורך לפיצויים וכדאי לך לשקול לפנות לייעוץ מעורך דין מומחה כדי לדון במקרה הספציפי שלך.

מהי תאונת עבודה?

אלפי אנשים סובלים מפציעות במקום עבודתם מדי שנה ועשויים שלא להבין שיש להם זכאויות מסוימות. תאונות עבודה יכולות להתבטא במספר דרכים כגון נפילה מעמדה מוגבהת באתר עבודה, פציעות ממכונות בעת מילוי תפקידן, נזקי גוף חמורים, אובדן חלק גוף, מצוקה נפשית או אפילו תקלה ברכב בדרך או מהעבודה. כמו כן, מחלות הקשורות לעבודה כמו ירידה בשמיעה, טנטון או מחלות עקב חשיפה לחומרים שונים במקום העבודה נחשבות גם הן לתאונות עבודה. חשוב להבין כי קיימות הנחיות קבועות כדי לסייע לנפגעים לנווט את מצבם לאחר התאונה.

עורך דין תאונת עבודה - משרד עורך דין דנית ברקול

חשוב לזכור: נקיטת הצעדים המתאימים מיד לאחר תאונת עבודה יכולה להפחית באופן משמעותי סיבוכים ואי נוחות במהלך תהליך התביעה. זה נכון בין אם אתם מתמודדים עם ביטוח לאומי או עם חברת הביטוח של מקום העבודה שלכם. על ידי פעולה מהירה ונכונה, ניתן לייעל את התהליך וכך לשפר את סיכוייכם להבטיח את הפיצויים והטבות הנכות שעשויים להיות זכאים להם.

לאחר שעברת תאונת עבודה, חשוב להשלים את כל ההליכים הדרושים הן מול חברת הביטוח והן מול הביטוח הלאומי. עורך דין ידריך אותך בשלבים אלה, ויבטיח שתפיק את המרב מתביעת הפיצויים שלך. תפקידו הוא להבטיח קבלת כל הסיוע הכלכלי שלו הינך זכאי, תוך מתן תמיכה לאורך הדרך, בתקופה קשה זו.

תביעות תאונות עבודה בעקבות תאונת דרכים 

בעקבות תאונת עבודה, ייתכן שתהיה זכאי לסדרה ספציפית של תביעות לפי חוק הפיצויים בשל תאונות דרכים, תשל"ה-1975 – זאת, לרבות תביעות שבהן אין אשם עיקרי שניתן להצביע עליו. היבט ייחודי של תביעות אלה הוא שהן נוטלות אחריות מוחלטת מצד העבריין, ללא קשר לאשמה, ומכאן נעקף הצורך לבסס אחריות.

אם נפגעתם בתאונת דרכים, תוכלו לפנות ישירות לחברה האחראית על ביטוח החובה של הרכב ולבקש פיצוי על הנזק הפיזי שנגרם לכם. הנזקים העיקריים שתוכלו לתבוע עבורם כוללים כאב וסבל, אובדן הכנסה, סיוע לצד ג', הוצאות רפואיות ועוד.

ישנם שני אפיקים מרכזיים להגשת תביעות מסוג זה:

  1. ניתן לשכור עורך דין תאונות עבודה שייקח את העניין לבית המשפט בשמך, שם הוא עשוי לבקש מבית המשפט למנות מומחים רפואיים הרלוונטיים לפציעות שלך. בית המשפט זקוק רק לראיות מקדמיות כדי לאשר מינוי מומחה. כל הצדדים המעורבים חייבים לדבוק בפסק דינו של המומחה לגבי דרגת הנכות.
  2. בתאונות דרכים בהן הוגדר הנפגע כנכה לצמיתות על ידי המוסד לביטוח לאומי, פסיקת המוסד בדבר אובדן כושר עבודה (או היעדרו) מחייבת את חברת הביטוח.

הדברים הראשונים שיש לעשות לאחר תאונת עבודה

לאחר תאונת עבודה, עליך לנקוט בצעדים הבאים כדי להגדיל את סיכוייך לקבל פיצויי נכות:

  1. ספר למעסיק שלך על התאונה בהקדם האפשרי. אם הם לא היו עדים לכך, ודא שהם מעודכנים כדי שניתן יהיה להגן על זכויותיך.
  2. רשום את השמות ופרטי הקשר של כל עד.
  3. תעד את הזירה ואת הפציעות שלך על ידי צילום.
  4. אם מדובר בתאונה קשה, התעקשו על חקירה של משרד העבודה וקבלו את הדו"ח הסופי.
  5. שמור את כל המסמכים הרפואיים כגון תקליטורים של סריקות CT או MRI.
  6. שמור קבלות על כל ההוצאות הנובעות מהפציעה.
  7. קבל ייעוץ משפטי.

חשוב לדעת: עליך להגיש את הודעת הפגיעה למוסד לביטוח לאומי תוך שנה מיום התאונה. לדו"ח זה יש לצרף אישורים רפואיים, כולל אישור חדר מיון ואישורי אי כושר. יש לגשת לקופה עם טופס BL 250 שנחתם על ידי מעסיקך.

לפני תחילת תהליך זה, כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתאונות עבודה, על מנת להפוך את התהליך ליעיל יותר ולהימנע מכשלים פוטנציאליים שעלולים להתעורר בסיכוי די גבוה בדרך.

טיפול רפואי לנפגע עבודה

לאחר תאונת עבודה, הנפגע מקבל בדרך כלל שני שלבים של טיפול רפואי: מיידי ומתמשך.

מיד לאחר התאונה, הנפגע יכול לקבל סיוע רפואי ראשוני. זה יכול להיות מנוהל על ידי מרכז בריאות קרוב, מרפאת חירום, או בית חולים. מגן דוד אדום, שירות רפואת החירום הלאומי של ישראל, עשוי להיות מעורב גם הוא. מתן העזרה הראשונה משתרע וכולל את האשפוז הראשון של הקורבן בבית החולים. במידת הצורך, שירותי הבריאות של הנפגע יכסו את עלות פינוי האמבולנס ביום הפציעה.

לאחר מכן, הטיפול הרפואי בנפגע יבוצע אך ורק על ידי קופת החולים שלו, בהתאם להוראות הביטוח שלו. היקף הטיפול הזה מוכתב במידה רבה על ידי הערכות רופאי קופות החולים.

הטיפול המקיף מכוסה על ידי ביטוח הבריאות של הנפגע, ומקיף את כל מה שכלול ב"סל הבריאות" או בחבילת ההטבות הספציפית שלו, כפי שמכתיב החוק. היתרון עבור נפגעי עבודה הוא שהם פטורים מתשלום השתתפות עצמית עבור טיפול זה.

לבעלי ביטוח משלים, קיימות הטבות נוספות. אלה עשויים לכלול בדיקות מעבדה פרטיות והתייעצויות עם מומחים מקומיים. יש גם אפשרות להחזר עבור טיפולי שיניים פרטיים אם הפגיעה במקום העבודה מצדיקה זאת.

רפואה משלימה

כעת, בואו נצלול לתוך האפשרויות שעשויות להיות זמינות לכם אם טיפולים רפואיים מסורתיים לא טיפלו באופן מלא בפציעות הקשורות לעבודה שלכם. במקרים כאלה, אתם עשויים לקבל מימון מהמוסד לביטוח לאומי לכיסוי טיפולי רפואה אלטרנטיבית. עורך דין ביטוח לאומי יספק הדרכה נוספת בנושא זה.

בנוסף, גורם חשוב לזכור הוא הרעיון של יתרונות פגיעה. אם נפצעת בעבודה ואינך יכול לבצע את חובותיך בעבודה כבעבר, ייתכן שאתה זכאי להטבות אלה. אלה משולמים עבור הזמן שלא יכולת לעבוד עקב הפציעה שלך, עד מקסימום של 13 שבועות, כולל סופי שבוע וחגים.

כדי להיות זכאי להטבות אלה, עליך לספק אישור רפואי המציין כי הפציעות שלך מונעות ממך לבצע את עבודתך או כל עבודה מתאימה אחרת. הסמכה זו, מהרופא שלך או ממרפאת תאונות עבודה, צריכה לתאר את הפציעות הספציפיות שלך ואת התקופה שבה אינך מסוגל לעבוד.

נקודה חשובה שכדאי לזכור היא לוח הזמנים להגשת התביעה: הגישו את התביעה לפיצויים בגין פגיעתכם תוך לא יאוחר משנה.

דמי פגיעה מופחתים

אם עברת תאונה בעבודה שהותירה אתכם ללא יכולת לעבוד באופן חלקי כבעבר, ושעות העבודה שלכם קוצצו על סמך המלצת רופא של חברת ביטוח הבריאות שלכם, אתם זכאים למשהו שנקרא "דמי פגיעה מופחתים".

הטבות אלה, במילים פשוטות, הן תשלומים המשולמים לך עבור אובדן שעות עבודה עקב התאונה שלך. הסכום שיתקבל נקבע על פי שעות העבודה המוזכרות בהערת הרופא שלך, אך הוא מוגבל למקסימום של 8 שעות ביום.

כאשר משלמים דמי פגיעה, מהן הזכויות הסוציאליות שלי?

בעקבות תאונת עבודה, לא נדיר שאנשים מוצאים את עצמם מתמודדים עם חוסר ודאות כלכלית, במיוחד אם אינם מסוגלים לעבוד. למרבה המזל, עורך דין יכול להדריך אותך באפשרויות שלך כדי להבטיח שזכויותיך מוגנות.

למשל, אם נעדרת מהעבודה עקב התאונה, הדבר לא יפגע בזכאותך לפיצויי פיטורים. במילים אחרות, זכאותך לתשלום עדיין נותרת בעינה אם הנינך מועסק/ת באותו מקום, או על ידי אותו מעסיק, במשך שנה לפחות.

ולגבי הפנסיה – אם נעדרת מהעבודה בעקבות התאונה, על פי החוק המעסיק לא נדרש להמשיך לשלם לך כל חודש, אלא אם סוכם אחרת. חשוב להבין זאת כדי לקבל הבנה ברורה של הזכויות שלך על מנת להגן על העתיד הכלכלי שלך.

זה המקום שבו סיוע של איש מקצוע משפטי יכול להיות מועיל מאוד. הם יכולים לעזור לך לנווט בנושאים מורכבים אלה, ולהבטיח שתקבל את הפיצוי וההטבות שאתה זכאי להם.

צבירת ימי חופשה

אם סבלתם מפציעה בעבודה שמנעה מכם לבצע את עבודתכם במשך זמן מה, כיצד זה משפיע על ימי החופשה שצברתם במשך השנה? מספר הימים שעבדת בפועל במהלך השנה הוא גורם המפתח כאן.

הנה דרך פשוטה יותר להסתכל על כך: נניח שיש לך עבודה במשרה מלאה לאורך כל השנה, אבל אירוע דרמטי, כגון תאונת דרכים, הקשור לעבודה דוחק אותך הצידה לחלק ממנה. כעת, עשויים להתעורר שני תרחישים:

התרחיש הראשון הוא שלמרות התקרית הצלחת לעבוד 200 ימים ויותר באותה שנה – במקרה כזה, עדיין תהיה לך הזכאות למכסת ימי החופשה המלאה שלך כנדרש בחוק או בהסכם העבודה שלך, למרות זמן ההשבתה עקב התאונה.

מצד שני, אם התאונה גרמה לך לעבוד פחות מ-200 ימים, ימי החופשה שלך יותאמו בהתאם.

איך מושפעים דמי ההבראה לאחר תאונת עבודה?

כאשר מקבלים דמי פגיעה בגין תאונת עבודה, ייתכן שלא תהיה זכאות לתשלום דמי הבראה. משמעות הדבר היא כי במהלך תקופה זו, ייתכן שלא תתקבל תמיכה כספית נוספת במיוחד עבור ההתאוששות שלך.

כמו כן, אם סבלת מפגיעה בעבודה שגרמה לדרגת נכות מעבודה, ייתכן שיש לך זכאות לקצבת נכות או למענק נכות. ראוי להזכיר כי אנשים עם דרגת נכות קבועה מתחת ל-10% עשויים שלא להיות זכאים לקצבה או למענק. עם זאת, במקרים בהם תאונת העבודה משולבת עם תאונת דרכים, גם לאחוזים מופחתים מתחת ל-10% שנקבעו בהסכם האב יכולות להיות השלכות משמעותיות על תביעות עתידיות נגד חברת הביטוח. למידע מפורט יותר בנושא תאונות דרכים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים מומחה.

זכאות לקצבת נכות ומענק נכות לנפגעי עבודה

לאחר שחווית תאונת עבודה, חשוב להבין כי ניתן להיות זכאים לקצבת נכות או למענק נכות. הטבות אלה נועדו לספק תמיכה כלכלית לאנשים שסבלו מפגיעות הקשורות לעבודה ונקבעה להם דרגת נכות מעבודה.

ראוי לציין כי רק מי שדרגת הנכות הצמיתה שלו היא 10% ומעלה זכאי לקבל את הקצבה או המענק. אם דרגת הנכות שלך נמוכה מ-10%, ייתכן שלא תהיה זכאי להטבות אלה. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שגם אם דרגת הנכות שלכם תפחת, עדיין יכולה להיות לכך השפעה על התביעה העתידית שלכם נגד חברת הביטוח, במיוחד אם תאונת העבודה שולבה עם תאונת דרכים. במקרים כאלה, יהיה זה חכם להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים שיוכל לספק לכם מידע נוסף והכוונה לגבי מצבכם.

הליך התביעה וקביעת אחוזי הנכות בוועדה הרפואית

חלק מכריע בתיק תאונת עבודה הוא הגשת תביעת נכות כללית והערכת אחוזי הנכות על ידי ועדה רפואית. בואו נפרק את זה לגורמים: אם עברתם תאונת עבודה שפוגעת בכושר שלכם לעבוד, תצטרכו להגיש תביעה לקצבת נכות מעבודה. את הדבר מומלץ לעשות לקראת תום תקופת תשלום דמי הפגיעה, ותוך 12 חודשים מיום שהתאונה הוכרה רשמית כפגיעה בעבודה.

הגשת התביעה בתוך תקופה של שנה היא קריטית. מי שיחכה יותר משנה להגשת התביעה, עבורו הדבר עשוי להיחשב כאיחור וזה עלול להוביל לתשלום מופחת. עם זאת, כשמגישים בקשה בתוך שנה מיום התאונה, ניתן לקבל את מלוא קצבת הנכות מיום שהייתם נכים, ללא הפחתה.

זכרו: הבנת הליך התביעה ועמידה בלוחות הזמנים הם צעדים מכריעים, ועורך דין המתמחה בתאונות עבודה יכול לעשות את כל ההבדל בהבטחת תוצאה מוצלחת עבור המקרה שלך.

הועדה הרפואית שלבים בתביעה לתאונת עבודה 

לאחר הגשת התביעה לקצבת נכות בעזרת עורך דין תאונות עבודה, תוזמנו לוועדה רפואית. חשוב מאוד לא לשכוח להביא את המסמכים הרלוונטיים, שכן ככל שתהיו מסודרים ומאורגנים יותר – כך הסיכוי שלכם לקבלת הקצבה גדל. למותר לציין כי מסמכים אלו יסייעו לוועדה להעריך את דרגת הנכות שלכם ולקבוע את הפיצוי שתקבלו.

שלבי הדיון בוועדה

השלב הראשון – הצגת הפגיעה מול חברי הוועדה

  • בשלב זה יבקשו ממך לספר לחברי הוועדה על הליקויים והמחלות, שמפאתן התעורר הרצון לבקש את גמלת הנכות.
  • בדיקת רופא – רופא יחליט אם ישנו צורך בבדיקה נוספת, תוך התייחסות לקשיים שצוינו בפני הוועדה ולסוג הליקויים והמחלות.

השלב השני – קבלת ההחלטה

כאן, רופא יעריך את מצבך ויקבע את תאריך תחילת הנכות וסוגו על פי האבחון, על פי שלושה סוגים של פגיעות עבודה: תאונות עבודה, מחלות מקצוע ומיקרוטראומות.

השלב השלישי – קביעת דרגת הנכות

השלב השלישי הוא הערכת רמת הליקוי הנובעת מתאונת העבודה. אם העריכו אותך וקיבלת דירוג נכות, אפילו נמוכה של 0%, זה אומר שאתה לא זכאי לקבל פיצוי כספי עבור הפגיעה שלך בעבודה.

עם זאת, עבור עובדים עם מוגבלות שיש להם דרגת נכות יציבה של 20% ומעלה, קיימות הטבות נוספות. המוסד לביטוח לאומי יעניק להם תעודת עובד נכה וסמל מיוחד שרק הם רשאים לענוד.

במקרים מסוימים, הוועדה הרפואית עשויה לקבוע כי מצבך אינו קבוע ועשוי להשתנות עם הזמן. במקרים אלו תיקבע נכות זמנית לתקופה מרבית של שנה. במהלך תקופה זו, תקבל/י קצבה בשיעור הזמני. בתום תקופה זו ישלחו לך זימון לוועדה נוספת להמשך הערכה.

אם נכותך הינה כתוצאה מפגיעה בעבודה ונקבעה לך דרגת נכות זמנית תוך הכרה בנכה נזקק, ייתכן שתהיה לך הזכאות לקבלת קצבת נכות זמנית בשיעור של 100%. עם זאת, קצבה זו תינתן רק לתקופה שלא תעלה על ארבעה חודשים.

ניתן להגיש ערעור

אם לא נוצרת הסכמה עם החלטות הוועדה הרפואית בנושא הנכות, ניתן לערער תוך 60 יום. עורך דין יוכל לסייע לך בתהליך הערעור ולשפר את סיכוייך לקבל פיצוי הולם.

קצבה מיוחדת לנפגעי עבודה בעלי דרגת נכות גבוהה

בעקבות תאונת עבודה, נפגעים הסובלים מנכות משמעותית עשויים להיות זכאים לתמיכה כלכלית נוספת. סכום חודשי נוסף זה משלים את קצבת הנכות מעבודה. הזכאות לסיוע נוסף זה מבוססת על שתי דרישות עיקריות:

ראשית, הנכות המתמשכת שלך צריכה להיות מדורגת ב -75% או יותר על בסיס קבוע, או 65% או יותר אם זה פוגע ביכולת ההליכה שלך. שנית, על המומחים, לרבות רופא המוסד לביטוח לאומי וקצין שיקום, לקבוע כי הנך זקוק לעזרה בטיפול אישי וכי הנך נושא כבר היום בעלויות נוספות בשל הנכות הקשורה לעבודה.

סכום הסיוע הנוסף תלוי ברמת העזרה שאתה צריך, מסווג לארבע רמות, כך:

אם הנך זקוק לסיוע במטלות היומיומיות, ניתן לקבל קצבה מיוחדת בסך 1,802 שקלים. אם הנך זקוק לעזרה משמעותית ברוב מטלות היום-יום, זקוק להשגחה מתמדת או להסעות מיוחדות, הקצבה עולה ל-3,605 שקלים. אם הנכות שלך דורשת עזרה נרחבת בכל מטלות היומיום, השגחה מתמדת או הסעות מיוחדות קבועות, הסכום יהיה 5,407 שקלים. אם קיימת לך תלות מוחלטת בעזרת הזולת בכל פעולות היום-יום, הקצבה עולה ל-9,012 שקלים. כל הסכומים הללו מבוססים על שיעורים הנכונים ל- 2023.

מהו כפל קצבאות בתביעה לתאונת עבודה?

בעקבות תאונה, ייתכן שתהיה קיימת זכאות לסוגים שונים של פנסיה כגון נכות מעבודה, זקנה או קצבת שאירים – מצב זה מכונה "כפל קצבאות". המשמעות היא שניתנת לך האפשרות לבחור אחד שמתאים לצרכים שלך. יתר על כן, משהגעת לגיל פרישה, המוסד לביטוח לאומי, בנסיבות מסוימות, עשוי להמיר את קצבת הנכות שלך לקצבת קבועה, בליווי מענק חד פעמי. מכאן ואילך, התשלום שלך יעבור לקצבת זקנה או שארים. מעבר זה מבטיח שתקבל תמיכה כספית נאותה בכל שלב לאחר התאונה.

זכאות נוספת בעקבות ריבוי פציעות

זכאות נוספת, היא קצבת נכות מעבודה נוספת בגין פגיעה אחרת. אם יש לך מספר פציעות כתוצאה מתאונות עבודה שונות, ניתן לקבל קצבת נכות עבור כל אחת מהן, כל עוד הסכום הכולל אינו עולה על הקצבה לדרגת נכות של 100%.

כיצד הביטוח הפנסיוני מבטח נפגע עבודה?

במקרה של תאונת עבודה שתוצאתה נכות הפוגעת ביכולת העבודה שלך ב-25% לפחות, הנך עשוי להיות זכאי/ת לקצבת נכות מקרן הפנסיה שלך. גובה הקצבה החודשית נקבע על ידי מספר אלמנטים: דרגת הנכות, גילך, הכנסותיך ואופן חלוקת ההשקעות בקרן הפנסיה.

כדי להיות זכאי לקצבת נכות זו, עליך להשלים הליכים פורמליים מסוימים מול המוסד לביטוח לאומי בתוך פרק זמן מוגדר, כפי שנקבע בתקנון קרן הפנסיה שלך או בהתאם להוראות הקרן עצמה.

לאחר שניווטת בהצלחה את ההליכים הנדרשים מול המוסד לביטוח לאומי וקיבלת קצבת פיטורים או קצבת נכות או מענק, קרן הפנסיה שלך רשאית לקזז סכומים אלה כנגד מה שהיא חייבת לך. חשוב לציין, אי השלמת כל השלבים הנדרשים מול המוסד לביטוח לאומי עלולה להוביל להפחתה משמעותית בקצבת הפנסיה שלך. חשוב לשים לב לתהליכים הללו – זה המקום שבו עורך דין תאונות עבודה יכול לשנות את כללי המשחק עבורכם.

האם ניתן להמשיך ולהפריש לקרן הפנסיה בתקופת קבלת פנסיית הנכות?

עורך דין יכול לעזור לך לאחר תאונת עבודה על ידי חתירה מקסימלית לקבלת פיצויים והטבות נכות. במקרה שהנך מקבל קצבת נכות, קרן הפנסיה תמשיך לבצע הפרשות מטעמך בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית. עורך דין המתמחה בתאונות עבודה יוכל ללוות אותך בתהליך ולהגן על זכויותיך.

100% נכות? קיבלתם פטור מתשלום ביטוח לאומי

אם יש לך קצבת נכות והנך 100% נכה, על פי ההגדרה מעל שנה, יש לך פטור מדמי ביטוח לאומי. מעסיקים מכסים דמי ביטוח בגין נפגעי עבודה וזכויות עובדים. כמו כן, נכים חלקית או בעלי תקופות נכות קצרות יותר עשויים להיות פטורים מתשלום על בסיס מגבלות הכנסה.

אילו עוד הנחות ופטורים קיימים מבחינת מיסוי?

  • הנחות בארנונה: אם נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 90% ומעלה, ייתכן שתהיה לך זכאות להנחה של עד 40% בתשלומי הארנונה.
  • מס רכישה מופחת: עובדים עם מוגבלות בדרגת נכות של 50% ומעלה עשויים להיות זכאים לשיעור מס רכישה מופחת של 0.5% בלבד בעת רכישת דירה למגורים. הפחתה זו יכולה להפוך את זה למשתלם יותר עבורך להחזיק בית גם בתנאים החדשים.
  • פטור מדמי הסכמה: כאשר מעבירים את זכות החכירה שלנו בנכס לאדם אחר, ניתן לקבל פטור מתשלום דמי ההסכמה. הפטור ניתן בסכומים של עד 30,000 ₪, המעניק הקלה כלכלית נוספת.

תביעת נזיקין נגד המעביד

אם התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות המעסיק שלך, זכותך לתבוע פיצויים על הנזק שנגרם לך. עם זאת, כל תשלום שתקבל או תקבל מהמוסד לביטוח לאומי יקוזז מהפיצוי הכולל שנפסק לך. לכן מומלץ לפעול בהקדם, ולפנות לסיוע משפטי כדי להגן על זכויותיך ולהבטיח את הפיצוי המגיע לך.

מה עושים אם נגרמו לי מחלות מקצוע / מיקרוטראומות עקב התאונה?

אם הנכות שנגרמה כתוצאה מתאונת העבודה גרמה למחלות או נכויות, ניתן להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי – המהווה תביעת אובדן כושר עבודה או תביעת עבודה מסוג אחר.

לסיכום

עורכת הדין דנית ברקול ייצגה בהצלחה מקרים רבים של תביעות תאונות עבודה. במסגרת עבודתה, דנית מובילה את הנפגע בנחישות וברגישות לאורך כל התהליך ועד לקבלת הזכויות במלואן. כמו כן, ברקול ערה לכך שההליכים עלולים להיות ארוכים ומתישים. לכן בכל שלב בתהליך ישנו דגש רב על עדכון הנפגע בהתקדמות התביעה ושקיפות מלאה לאורך כל הדרך.

שיתוף:

מאמרים

לייעוץ ראשוני השאירו פרטים