עורך דין נכות כללית: כיצד מגישים תביעה בצורה נכונה?

שיתוף:
עורכת דין נכות כללית ביטוח לאומי | דנית ברקול משרד עורכי דין

לייעוץ ראשוני

התקשרו 03-303-5053
או השאירו פרטים:

תוכן עניינים

הקראת הכתבה :

במדריך זה, עו"ד דנית ברקול, שראתה כיצד הליכים בנושא מימוש זכויות רפואיות מתנהלים במשך שנים, תחשוף בפניך את התנאים, החידודים וההשגות לקבלת קצבת הנכות, על מנת לעבור את התהליך בשלום ובמהירות ככל הניתן. משרדינו, בראשותה של עו"ד דנית ברקול, דוגל בסיוע משפטי מהיר ומקצועי תוך מתן תמיכה רציפה עד לקבלת הזכויות המיוחלות.

דווקא בתקופה הרגישה בחיים, כשעוברים תאונה או מחלה מגיעה אל פתח דלתינו, רבים מבנינו חווים חוסר ודאות רב בכל הנוגע לזכויות המגיעות מביטוח לאומי – תביעת נכות כללית.

אחד החששות הבולטים, הוא החשש מפני התרוצצות בלתי פוסקת בין הוועדות בניסיון להוכיח את הפגיעה ואת הזכות לקצבה, וכמו כן, החשש ממשיכת זמן רב עד לקבלת הזכויות – כל זאת לאור הקושי היום יומי אשר חווים כתוצאה מהתפתחויות לא רצויות במצב הגופני ו/או הנפשי. כמובן שאלו מקובלים ומובנים לגמרי.

כיצד בודקים את הזכאות לדרגת אי כושר?

ראשית כל, באשר לקבלת קצבת נכות כללית, חשוב להבין שהיא מורכבת מ-2 סוגי נכויות: נכות רפואית ונכות תפקודית.

סוגי הנכויות האלה, הינם מונחים שלמעשה נמצאים בשימוש נרחב במערכת הרווחה והביטוחים. הם מגדירים רמות שונות של מגבלות אשר אלה, משפיעות על היכולת של אדם להתמודד עם משימות יומיומיות ולנהל חיים תקניים. לכן, חשוב לבדוק את הזכאות לדרגת אי כושר באמצעות עורך דין נכות מקצועי.

בואו ונסקור את ההבדל ביניהן:

נכות רפואית – היא מדד של התסמין או המחלה שהפריעה לבריאות הגוף או הנפש של האדם. זו נכות שנקבעת על ידי רופאים, והיא מסמנת את המדרגה של המחלה או הפגיעה. לדוגמה, אם מישהו סובל ממחלת ריאה, רמת נכותו תיקבע על פי החלטת הרופאים בהתאם לחומרת המחלה. מקרים רבים של נזקי גוף נגרמים עקב תאונה, ואז מומלץ להתייעץ עם עורך דין תאונת דרכים.

נכות תפקודית – היא מדד של ההשפעה של המחלה או הפגיעה על היכולת של האדם לבצע פעולות יומיומיות. זו הנכות שמשפיעה על היכולת שלך לבצע משימות כמו להתלבש, להתקלח, להכין אוכל, לנהוג, לעבוד ועוד. נכות תפקודית מתייחסת להשפעה של המחלה או הפגיעה על החיים היומיומיים שלך.

נכות כללית – ישנה נכות נוספת הידועה בשם המוכר, והיא למעשה התוצאה של שתי הנכויות שלעיל. היא משקפת את ההשפעה הכללית של המחלה או הפגיעה על החיים שלך ועל החיים החברתיים והכלכליים שלך, לרבות: היכולת לעבוד, להשתתף בפעילויות חברתיות ולהתמודד עם משימות יומיומיות.

במילים אחרות, ניתן לומר שנכות רפואית היא השלב הראשון, שבו מסמנים את חומרת המחלה או הפגיעה. נכות תפקודית מתייחסת להשפעה של המחלה או הפגיעה על היכולת לבצע משימות יומיומיות. ולבסוף, נכות כללית מתייחסת להשפעה הכללית של המחלה או הפגיעה על החיים של האדם.

סכום קצבת נכות בהתאם לאחוז הנכות היחסי בתביעה לנכות כללית

נכון לשנת 2023, גובה הקצבה בהתאם לדרגת אי הכושר באחוזים, לפי הטבלה הבאה:

דרגת אי כושר (באחוזים)סכום הקצבה
60%2,345 ₪
65%2,496 ₪
74%2,770 ₪
75%4,063 ₪
100%4,063 ₪

כך, ניתן לראות שאם דרגת הנכות שלכם נמוכה מ-60, לא תקבלו קצבה כלל. לעומת זאת, אם דרגת הנכות שלכם גבוהה מ-60% תוכלו לקבל קצבה גבוהה יותר ככל שדרגת אי הכושר עולה. באופן זה, אדם אשר דרגת אי הכושר שלו תעמוד על 65%, יקבל קצבה של 2,496 ש"ח בחודש, אדם שדרגת אי הכושר שלו עומדת על 74% יקבל קצבה של 2770 ש"ח בחודש וכן הלאה. אחוזי הנכות כאמור, נקבעים על סמך החלטת הביטוח הלאומי.

קצבה זו אינה חלה רק על אובדן כושר השתכרות. לדוגמה, עקרת בית שאיבדה את היכולת לבצע מטלות בית עקב פציעה יכולה גם היא להיות זכאית. על קצה המזלג, הקצבה שלך מותאמת לדרגת הנכות שלך ולהשפעה שיש לה על היכולת שלך לפרנס את עצמך או לנהל את האחריות היומיומית.

עורך דין ביטוח לאומי נכות כללית | עו''ד דנית ברקול

כיצד נקבעת הזכאות לקצבה?

הזכאות לקצבה הינה פרמטר המוערך על ידי הועדה הרפואית שקובעת את דרגת אי הכושר. הם מעריכים את היכולת שלך לעבוד או לבצע משימות משק בית, דירוג אותו בארבעה שלבים. שלבים אלה משמשים כמחסומים לזכאות למגוון רחב יותר של קצבאות.

ניתן לחשוב על זה כך: כאשר המקרה שלך ייבחן על ידי ועדה רפואית, הם יעניקו לכם אחוזי נכות. הנה השלבים – אם אתה ב 50-60%, זו דרישת המינימום. דירוג של 60-65% פירושו זכאות למידה מורחבת של הטבות. האחוז בשיא הוא 65%-74% – אם נקבעו לכם אחוזי נכות מעל 74%, אתם זכאים לקצבה המקסימלית.

כאשר יש תלות משפחתית, אילו תוספות נוספות לקצבת נכות?

עבור אנשים עם מוגבלות, ניהול הכספים יכול להיות מאתגר במיוחד, במיוחד כאשר יש בני משפחה שתלויים בהכנסה שלך. כדי לטפל בבעיה זו, יתווסף סכום נוסף לקצבת הנכות שלך. סכום נוסף זה תוכנן במיוחד כדי לספק סיוע כספי לאנשים כאלה שלא רק צריכים לנהל את הוצאותיהם בעצמם, אלא גם צריכים לספק את הצרכים של בני משפחתם.

תוספת זו לקצבת הנכות שלך חלה בתנאים ספציפיים. לדוגמה, אם הכנסתו של בן זוגך אינה עולה על 6,766 ש"ח (ברוטו) ו/או שיש לך עד שני ילדים, תוכל להיעזר בקצבה נוספת זו בשל מחויבויותיך המשפחתיות.

עם זאת, חשוב לציין כי אם יש לך מקורות הכנסה אחרים כגון נכסים מניבים, תיקי השקעות או תשלומי מזונות ממערכות יחסים או השקעות קודמות, סכומים אלה יילקחו בחשבון.

תוספת הקצבה המקסימלית בשל תלות משפחתית היא 1,310 ש"ח לבן זוג המשתכר מתחת לסף, ו-1,048 ש"ח לכל ילד, עד מקסימום שני ילדים.

קצבת נכות למי שהחל לעבוד

עיקר הכלל כאן הוא די פשוט: תמיד נרוויח יותר כסף מעבודה מאשר רק מקצבת הנכות. לדוגמה, אם הקצבה שלך מגיעה ל -4,063 ש"ח, ועבודתך משלמת עד שכר מינימום (5,936 ש"ח), היא לא תפגע בקצבה.

בהנחה שמרוויחים יותר משכר מינימום, הכללים משתנים קצת. שכרך עשוי להיות מופחת ביחס להכנסותיך, אך בדרך כלל, סכום הקצבה יהיה קרוב לקצבת הנכות הסטנדרטית המלאה, כ-4,063 ש"ח. לכן, אין מה לדאוג מכך שהכנסותיך ישפיעו יותר מדי על קצבת הנכות. 

זכאות כפולה

בעקבות רפורמה משנת 2022 הונהגה מדיניות של "כפל זכאויות". עבור אלו שמקבלים קצבת נכות, וזכאים גם לקצבת ילד נכה או לקצבת שירותים מיוחדים, יש הטבה זמינה בשלושת החודשים הראשונים. במהלך תקופה זו, הם רשאים לקבל את הגבוה מבין שתי הקצבאות – או את השילוב של קצבת הנכות ואת קצבת הילד הנכה, או את קצבת הנכות שלך יחד עם קצבת שירותים מיוחדים. 

אילו מסמכים יש להכין למען תביעה לקצבת נכות כללית – ביטוח לאומי?

על מנת להגיש בקשה מוצלחת לקצבת נכות כללית, חשוב שיהיה צורך בניירת הנכונה. המוסד לביטוח לאומי מציע כלי שימושי שיעזור לך להבין אילו מסמכים עליכם להגיש. כלי זה פועל בהתבסס על המוגבלות הספציפית שלך וכל הסימפטומים הקשורים. לדוגמה, עבור מי שמתמודד עם בעיה נוירולוגית הגורמת לבעיות שינה, נדרש להציג דוחות רפואיים ספציפיים ותוצאות בדיקות מהפסיכיאטר, הנוירולוג, הפסיכולוג ומכון השינה.

כלי זה מסייע להבטיח איסוף את כל הראיות הדרושות לוועדה המעריכה את תביעתך. מומלץ מאוד לבצע בדיקה יסודית באמצעות כלי זה, שכן הדבר יסייע לוועדה להבין באופן מלא את מצבכם ואת השפעתו על חייך, מה שיוביל להערכה הוגנת ומקיפה של תביעתך.

בדיקה על ידי הוועדה הרפואית לתביעה נכות

כאשר מגישים תביעת נכות כללית, השלב הבא כרוך בבדיקה על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. הערכה זו היא קריטית מכיוון שהיא מעריכה את מידת הנכות שלך, ולוקחת בחשבון את ההכנסה המדווחת הרגילה שלך. מידע זה משמש לצרכי קבלת החלטה באשר לזכאות לקצבת נכות ולסכומה.

לאחר בדיקה רפואית זו, הוועדה שולחת מכתב המאשר את החלטתה ואת גובה קצבת הנכות המגיעה לך.

לבסוף, זכרו כי קצבת נכות זו משולמת בדרך כלל מדי חודש, ב-28 לחודש, לחשבון הבנק של האדם עם הנכות או של האפוטרופוס שמונה לו.

ערעור על קביעת הוועדה הרפואית

בהמשך לאי הוודאות הניצבת בפניו בתהליך תביעת הנכות, ייתכנו מקרים בהם לא תהיה הסכמה בינך לבין החלטת הועדה הרפואית וזה לגיטימי. החדשות הטובות הן שיש מענה לתרחישים כאלה: זכותך לערער הן על החלטת הוועדה הרפואית לעניין גובה הנכות והן על הקביעה הראשונית של נכותך שהכשירה אותך להגיש תביעה. אפשרות זו פותחת פתח לטעון להערכה מדויקת והוגנת יותר.

הערותלפרטים נוספיםמה עכשיו?
  • חשוב לצרף את כל המסמכים הנדרשים
הגשת תביעה לקצבת נכות כלליתיש להגיש את התביעה לקצבה
  • חשוב להגיע במועד שנקבע, או להודיע מראש על אי הגעה.
  • במקרים מסוימים המסמכים ששלחתם יספיקו לקביעת אחוזי הנכות ולא תצטרכו להופיע בפני הוועדה הרפואית.
ועדה רפואית לנכות כלליתלאחר הגשת התביעה, יישלח לכם זימון לוועדה רפואית.
  • ישנן זכויות הניתנות בגין אחוזי נכות רפואית, ללא תלות בקביעה של דרגת אי כושר וזכאות לקצבת נכות.

אם נקבעה לכם נכות זמנית, לקראת תום התקופה שנקבעה תתבקשו להמציא חומר רפואי עדכני ותזומנו לוועדה רפואית נוספת.

  • במקרים הבאים יועבר הטיפול בעניינכם לפקיד התביעות לשם קביעת דרגת אי כושר:
    • אם הוועדה הרפואית קבעה נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות.
    • אם הוועדה הרפואית קבעה נכות רפואית בשיעור של 40% לפחות בגין מספר ליקויים, וליקוי אחד הוא בשיעור של 25% לפחות.
    • לעקרת בית- אם הוועדה הרפואית קבעה נכות רפואית בשיעור של 50% לפחות.
קביעת נכות על-ידי ועדה רפואית לנכות כללית
  • במקרים שנדרשת המלצה של פקיד שיקום, תוזמנו לריאיון אצלו.
  • אם נקבעה לכם נכות רפואית זמנית, או הטיפול בשיקום המקצועי טרם הסתיים, פקיד התביעות רשאי לקבוע דרגת אי כושר זמנית.
  • הפקיד בודק שוב את הכנסותיכם, בהתייחס לאחוזי הנכות הרפואית שנקבעו לכם.
  • הפקיד קובע באיזו מידה הנכות הרפואית שלכם משפיעה על כושרכם לעבוד ולהשתכר (לעקרת בית – על כושרה לתפקד במשק ביתה), בהסתמך על המלצה של הרופא ושל פקיד השיקום.
החלטת פקיד התביעות וקביעת דרגת אי כושר (במקרה שנקבעו מספיק אחוזי נכות רפואית)
  • תזכורת חשובה:
    • הזכאות שלכם לקצבה היא תוצאה של אחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית ושל דרגת אי הכושר לעבוד שנקבעה על-ידי פקיד התביעות.

על שתי ההחלטות ניתן לערער כמו שמפורט בהמשך.

  • בסיום כל הבדיקות תישלח לכם בדואר הודעה על ההחלטה בעניין תביעתכם, בצירוף דוח הוועדה הרפואית.

שימו לב שגם אם לא נמצאתם זכאים לקצבת נכות, ייתכן שתהיו זכאים לזכויות בגין נכות רפואית ללא התניה בקצבת נכות.

קבלת ההודעה
  • אם נקבעה דרגת אי-כושר של 100% למשך 6 חודשים לפחות, הזכאות תתחיל מהיום ה-31 לקביעת הדרגה.
    • הקצבה עבור היום ה-31 ואילך תשולם מהיום ה-91.
    • החל מ-01.01.2022, מי שזכאים ב-90 הימים הראשונים גם לגמלת ילד נכה או לקצבת שירותים מיוחדים יקבלו לתקופה שבין היום ה-31 ליום ה-90 את התשלום הגבוה מבין 3 האפשרויות (גמלת ילד נכה/קצבת נכות+קצבת שירותים מיוחדים/קצבת נכות).
  • אם נקבעה דרגת אי כושר שמזכה בקצבה, הזכאות תתחיל בתום 90 יום מהמועד שבו נקבעה דרגת אי הכושר.
  • דמי מחלה נחשבים להכנסה מעבודה, ויילקחו בחשבון בחישוב גובה הקצבה.
  • הקצבה משולמת ב-28 בחודש לחשבון הבנק של הזכאים, ואם מונה להם אפוטרופוס היא תשולם לחשבון של האפוטרופוס.

הזכאות לתשלום רטרואקטיבי של הקצבה תהיה עבור 12 חודשים לכל היותר לפני יום הגשת התביעה (לדוגמה: אם התביעה הוגשה ב-01.08.2020 ואושרה, לא תתאפשר זכאות לתשלומים רטרואקטיביים לפני ה-01.08.2019, גם אם הנכות המזכה בקצבה הייתה קיימת לפני כן).

תשלום הקצבה לזכאים
 

ערר על החלטה רפואית בעניין נכות כללית

אם אינכם מרוצים מההחלטה של ועדת העררים, תוכלו להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה (בשאלות משפטיות בלבד) בתוך 60 יום.

 
  • ניתן להגיש ערר על שני סוגי החלטות לגבי דרגת אי הכושר אם נפל פגם משפטי  בהחלטה: או לדרגת אי  כושר או  אחוזים רפואים   בהנחה שנפל פגם צש]טי בהחלטת הוועדה 

לא התיחסו למסמך – לא העניק  (לבדוק ליקוים משפטיים לא העניקו אחוזים בהתאם לתקנות ) 

במקרה:

  • במקרה שהוועדה שוקלת להפחית את דרגת אי הכושר, ניתן לבטל את הערר ולהשאיר את דרגת אי הכושר כפי שנקבעה על-ידי פקיד התביעות.
ערר על החלטה בעניין אי כושראם אינכם מרוצים מדרגת אי הכושר שנקבעה לכם, תוכלו במקרים מסוימים לערער בתוך 90 יום על החלטת פקיד התביעות.
התייעצות עם עורך דין ביטוח לאומי – נכות כלליתאם אינכם מרוצים מההחלטה של ועדת העררים לעניין קביעת אי כושר תוכלו להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה (בשאלות משפטיות בלבד) בתוך 60 יום. 
אם התביעה לקבלת הקצבה נדחתה כי המבוטח לא שילם כחוק דמי ביטוח לאומי, תיתכן זכאות להענקה מטעמי צדק.
  • ניתן להגיש בקשה לדיון בוועדת תביעות בתוך 6 חודשים מיום שהתקבלה דחיית הבקשה לקצבה על-ידי פקיד התביעות.
  • לחלופין, או אם אינכם מרוצים מתוצאות הדיון בוועדת התביעות, תוכלו להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה- בתוך 12 חודשים מהיום שקיבלתם את ההודעה על החלטת פקיד התביעות בנושא הקצבה.
  • שכר טרחה ביטוח לאומי נכות כללית – נקבע על פי חוק הביטוח הלאומי בשיעור אחיד.
אם ברצונכם לערער על החלטה של פקיד התביעות שאינה קשורה לדרגת אי הכושר (בנושאים כגון תקופות העבודה שלכם, גילכם, השכלתכם, הכנסותיכם וכו').
אם חלה הטבה במצבכם הבריאותי, המוסד לביטוח לאומי גם רשאי ליזום בדיקה מחדשבדיקה מחדש של זכאות לקצבת נכותניתן להגיש תביעה חוזרת כעבור 6 חודשים, או אם חלה החמרה במצב הבריאותי – ללא תקופת המתנה.

ערר על החלטה רפואית בעניין נכות כללית

אם הרגשת חוסר שביעות רצון מהחלטת הועדה על נכותך, חשוב לדעת שזה לא בהכרח הסוף. זכותך לערער על ההחלטה הרפואית. במצבים בהם החלטת ועדת הערר אינה מתיישבת עמך, ניתן לפנות לבית הדין האזורי לעבודה. אך יש לשים לב שניתן לעסוק אך ורק בשאלות משפטיות, ויש לך 60 יום בלבד להגיש את הערעור.

ערר על החלטה בעניין אי כושר עבודה

ניתן לערער על שני סוגי החלטות אם קיים חשש שנפלה טעות משפטית בקביעת הוועדה: דרגת אי הכושר עצמה או האחוזים הרפואיים שהוקצו. אם הוועדה שוקלת להפחית את דרגת אי הכושר שלכם, ניתן לבטל את הערר ולהישאר עם ההערכה הראשונית שנעשתה על ידי פקיד התביעות.

עם זאת, עבור מי שעדיין לא מרוצה מהקביעה הסופית של ועדת הערר לגבי אי הכושר בעבודה, יש אפיק נוסף שעומד לרשותו. יש לך אפשרות להמשיך ולערער לבית הדין האזורי לעבודה, ספציפית בנושאים משפטיים, בתוך חלון של 60 יום.

התייעצות עם עורך דין ביטוח לאומי – נכות כללית

בעיקרו של דבר, התקשרות עם עורך דין ביטוח לאומי יכולה להיות מועילה במיוחד כאשר אתה צריך לערער על החלטה שהתקבלה על ידי פקיד התביעות, במיוחד אלה שאינם קשורים לדרגת הנכות שלך כמו ההיסטוריה התעסוקתית שלך, גיל, השכלה או הכנסה.

האגרות הנלוות לביטוח לאומי בגין נכות כללית מתוקננות על פי חוק הביטוח הלאומי. אם תביעתך נדחתה מכיוון שלא עמדת בתשלומי דמי הביטוח הלאומי שלך, עדיין ייתכן שיש לך סיכוי להיות זכאי למענק משיקולי הוגנות.

אם לא קיבלת קצבה, ניתן להגיש תביעה חדשה לאחר שישה חודשים, או אפילו מוקדם יותר אם מצבכם הבריאותי מחמיר. כמו כן, חשוב לציין כי המוסד לביטוח לאומי שומר לעצמו את הזכות לבחון מחדש את זכאותכם לקצבת הנכות במידה וחל שיפור במצבכם הבריאותי.

לסיכום

למרות הקשיים שישנם בתהליך, אפשר לצלוח אותם בקלות אם נעזרים בליווי מלא של עורך דין לענייני ביטוח לאומי – נכות כללית מקצועי, אשר מתמצא בתקנות וחוקי הביטוח הלאומי ויודע לנווט את הדרך לעבר הצלחה מדויקת בזמן קצר ככל הניתן. עורך דין ביטוח לאומי דנית ברקול ידועה במחויבותה לתוצאות, במצוינות ובטיפול בכל תיק ותיק במסירות רבה תוך מתן יחס אישי ללקוח, לכל אורך הדרך ועד לקבלת כלל הזכויות שמגיעות ללקוח, לרבות תג נכה לרכב באם נדרש.

כפי שניתן להבחין מן הכתוב לעיל, בהינתן הסימוכין והמסמכים הרלוונטיים עולה בידו של כל אשר זכאי לכך לקבל פיצוי משמעותי ואשר מהווה תוספת הכנסה שמהווה בבת עינו של כל אדם, בוודאי אילו צומצמה יכולתו להשתכר.

לסיכום, בעת הגשת בקשה לקצבת נכות, חשוב להקפיד על הצעדים הנדרשים המפורטים על ידי המוסד לביטוח לאומי. תרצה לוודא שהבקשה שלך תואמת את ההנחיות שלהם וכוללת את כל המסמכים הדרושים להם. הדבר יסייע לשפר את סיכוייכם לקבל את קצבת הנכות. 

יש לציין כי ייעוץ זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד, ומומלץ לבצע פעולות כלשהן המבוססות אך ורק על מידע זה מבלי לפנות תחילה לייעוץ משפטי.

שיתוף:

מאמרים

לייעוץ ראשוני השאירו פרטים